2. 3. 2020.

Zašto besplatan grafički dizajn obično završi u smeću?














Tekst koji sledi nastao je zbiranjem niza iskustava i situacija kroz koje prolazi svaki grafički dizajner u suretu sa “predusretljivim” i “zahtevnim” klijentima, što ne mora da znači da je uvek pravilo, ali… vrlo je blizu istine.

Kada za nekoga radite nešto besplatno najčešće vas pokreće entuzijazam. Ali kada se posao završi obično budete razočarani jer rezultat vašeg rada po pravilu završi onako kako ne bi trebalo - zanemareno. Zašto je to tako? Odgovor je vrlo jednostavan - ljudi ne znaju da cene dok (papreno) ne plate.

Evo jednog primera.

Neprofitna organizacija je pokrenula dva donatorska projekta koja su imala za cilj da unaprede poljoprivrednu proizvodnju u dva ruralna područja. Kako nisu imali dovoljno novčanih sredstava, jednom selu su donirali kompletnu poljoprivrednu opremu, a drugom su ponudili subvencionisane kredite za nabavku mehanizacije i alata.

Šta se desilo nakon par godina?

U selu kojem su donirali opremu, zatekli su zapuštenu i ruiniranu mehanizaciju, rastavljenu u delove za prodaju, a u selu u kojem je kreditirana kupovina mehanizacije i alata meštani su davali sve od sebe kako bi pokrenuli i unapredili poljoprivrednu proizvodnju.

Šta nam to govori?

Ako neko traži od vas da radite besplatno, taj ni najmanje ne ceni vaš rad. Ako nema novca, kakve veze to ima sa vama. Da li ste nekad videli nekoga da ide u restoran ili prodavnicu bez para? Naravno da ne. Zašto bi onda bilo drugačije sa uslugama grafičkog dizajnera.

Česta su obećanja i ubeđivanja: “Biće kasnije još posla”, “Biće novca kada krene posao”, “Biće dobro i tebi i nama, to je odlično iskustvo, dobra referenca za portfolio...” i sada već “standardna” ponuda: “Nemamo novca, ali ti možemo ponuditi “nešto” od naših proizvoda ili usluga”. Iako može da zvuči kao da zaista žele da plate vaš trud i daju vam “nešto” zauzvrat, “nešto” nije novac, a ako uopšte “nešto” i dobijete uvek ćete ga preplatiti svojim radom.

Rad za “biće nešto” je dobar način za poslodavca da veže radnika na duže staze ili da stvori sliku o tome kako je on zaista zabrinut za vas. No, istina je uvek malo drugačija. Reč je o profitu, a vas treba prevesti žedne preko vode. Treba samo da udahnete i razmislite. Koliko ste kao dizajner neophodni za nastanak brenda/firme/proizvoda, šta mislite koja ponuda bi bila OK?

OpenDesignGroup - kompletan tekst